قوس و گودی کف پا چیست؟

قوس و گودی کف پا

در صورتی که انحنای کف پای شما بیش از حد نرمال باشد دچار عارضه ای به نام گودی کف پا بیش از حد هستید که به طور معمول این عارضه از انگشتان  تا پاشنه پا ادامه می یابد.

این عارضه برخلاف عارضه صافی کف پا می باشد و نسبت به عارضه صافی کف پا گستردگی کمتری دارد و به طور معمول در هر دو پا و در سن کودکی ایجاد می شود.

دلایل ایجاد قوس کف پا

قوس کف پا از نتیجه تعامل بین استخوان‌ها، عضلات، و بافت‌های نرم پا است. دلایل ایجاد قوس کف پا ممکن است متنوع باشند و بر اساس عوامل وراثتی، شرایط جسمی و عوامل زیست‌محیطی متفاوت باشند. در زیر به برخی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد قوس کف پا اشاره می‌شود:

وراثتی (ژنتیک):

یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد قوس کف پا، وراثتی است. قوس کف پا از نژاد به نژاد و خانواده به خانواده متفاوت است و ممکن است به ارث رسیده باشد. اگر یکی از والدین یا اجداد کسی قوس کف پا بلند داشته باشند، احتمال ایجاد قوس کف پا بلند در فرزندان افزایش می‌یابد.

مشکلات استخوانی:

تغییرات در استخوان‌های پا، مانند کمرنگ شدن استخوان‌ها، بلند شدن استخوان‌ها، یا تغییرات در موقعیت استخوان‌ها می‌تواند قوس کف پا را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است به علت اختلالات متابولیکی مانند مشکلات تیروئید، دیابت، و کم‌کاری کلیه قوس کف پا بلندتری داشته باشند.

مشکلات عضلانی:

ضعف عضلات پا و زانو می‌تواند منجر به ایجاد قوس کف پا بلند شود. عضلات قوی و سالم کف پا نقش مهمی در حفظ قوس کف پا و حفظ استحکام کف پا دارند.

شرایط زیست محیطی:

شرایطی مانند کمبود کافئین، مشکلات ارتجاعی، کمی خوردن مواد معدنی اساسی (مانند کلسیم و ویتامین D) در دوران رشد و تکامل، می‌تواند به ایجاد مشکلات در ساختار کف پا منجر شود.

علائم قوس و گودی کف پا

علائم قوس و گودی کف پا ممکن است بسته به نوع و شدت این حالت‌ها متفاوت باشند. در زیر به برخی از علائم معمول قوس و گودی کف پا اشاره می‌شود:

علائم قوس کف پا (پرقوسی):

1. کف پا بسیار بلند و عمیق به نظر می‌رسد.
  2. تماس کمتر کف پا با زمین؛ به عبارت دیگر، میزان تماس کف پا با زمین کمتر از حالت طبیعی است.
  3. درد و خستگی در ناحیه قوس کف پا، مچ پا، پاشنه و گاهی اوقات کل پا.
  4. مشکلات در انعطاف‌پذیری کف پا و تکان‌خوردن آن در زمان راه رفتن.
  5. مشکلات در تعادل و کنترل حرکتی.
  6. افزایش خمیدگی انگشتان پا (پایه‌ها) که به عنوان “اصطکاک پرقوسی” شناخته می‌شود و ممکن است باعث آسیب به پوست و زخم‌ها شود.

علائم گودی کف پا (کم‌قوسی):

1. کف پا کم‌تر از حالت طبیعی برجسته است یا کاملاً با زمین تماس دارد.
  2. افتادگی ناحیه قوس کف پا و مشکلات در حفظ قوس کف پا.
  3. درد و خستگی در ناحیه کف پا، مچ پا، و پاشنه.
  4. آسیب‌پذیری بیشتر به صدمات و آسیب‌های بافت نرم و استخوان‌ها به دلیل کاهش استحکام کف پا.
  5. مشکلات در توازن و قدرت پویایی پا.

عوارض انحنای بیش از حد کف پا

این عارضه در دراز مدت  برای افراد ایجاد درد در پاها در زمان راه رفتن و دویدن و یا حتی ایستادن می نماید.

با توجه  به غیر استاندارد بودن گودی کف پا انطباق کفش ها با پا امری بسیار مشکل می باشد.

یکی دیگر از عوارض این بیماری امکان کوتاه شدن طول پا می باشد.

از این رو توصیه می شود هر چه سریعتر اقدام به درمان این بیماری بنمایید.

در گام اول باید تمامی بیماری های عصبی که منجر به قوس زیادی پا می‌شود بررسی گردد  تا از عدم وجود آن ها اطمینان یابید.

روش های درمانی شامل دو گروه درمان‌های با جراحی و درمان های بدون نیاز به جراحی تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح مختصری درباره آن ها می پردازیم.

درمان های بدون نیاز به عمل جراحی گودی کف پا

استفاده از کفش های مناسب که دارای کفی های طبی با عمق و مورد نظر می باشد.

این کفی ها از قوس پا حافظت کرده و درد را بهبود می بخشند و موجب راحتی در زمان راه رفتن می شود.

در این عارضه ممکن است میخچه یا پینه ایجاد شود که تراشیدن و بریدن آن ها از جمله روش‌های درمانی می باشد.

می‌توان از پد های سیلیکونی و یا پد های نمدی برای کاهش فشار بر روی نقاطی که درد دارند استفاده نمود.

یکی دیگر از مواردی که موجب کاهش درد و کاهش فشار بر روی پاها می شود کنترل وزن بدن و جلوگیری از چاقی بیش از حد می باشد.

روش های فیزیوتراپی و انواع روش های درمانی لیزری برای کاهش التهابات ربات ها استفاده می شود که نیاز به جراحی ندارد.

یکی دیگر از وسیله هایی که می‌تواند از بافت‌های نرم و مفاصلی که تحت فشار هستند محافظت نماید استفاده از ترتوتیک می باشد.

درمان گودی کف پا با عمل های جراحی

در صورت تاثیر نداشتن روش های گفته شده به منظور کمتر شدن درد در کف پا و همچنین بهبود عملکرد آن عمل های جراحی صورت می گیرد.

یکی دیگر از اهداف عمل‌ های جراحی کاهش عوارضی نظیر رگ به رگ شدن و همچنین شکستگی استخوان در این گونه افراد می باشد.

همان طور که گفته شد در صورت عدم تاثیر گذاری موارد گفته شده از جمله فیزیوتراپی برای شخص بیمار عمل های جراحی انجام می شود.

گاهی در افراد ضعف مج پا و یا شکستگی وجود دارد که در این صورت روش‌ های دیگری برای درمان توصیه می شود.

همان طور که گفته شد این بیماری موجب بد شکل شدن استخوان های پا و همچنین رگ به رگ شدن مچ پا و عدم تعادل می‌شود.

روش های جراحی گفته شده به منظور توزیع وزن  در کف پا  به طور یکنواخت می باشد.

در ادامه چند مورد  از عمل هایی که در این زمینه انجام می شود را نام می بریم.

• جراحی بافت نر انتقال تاندون
  • جراحی استخوان استئوتومی پاشنه