آشنایی با گودی کف پا و عوامل ایجاد آن

در صورتی که انحنای کف پای شما بیش از حد نرمال باشد دچار عارضه ای به نام گودی کف پا بیش از حد هستید که به طور معمول این عارضه از انگشتان  تا پاشنه پا ادامه می یابد.

این عارضه برخلاف عارضه صافی کف پا می باشد و نسبت به عارضه صافی کف پا گستردگی کمتری دارد و به طور معمول در هر دو پا و در سن کودکی ایجاد می شود.

دلایل ایجاد قوس کف پا

در برخی خانواده ها به دلیل وراثت این بیماری منتقل می شود.

یکی دیگر از دلایل این عارضه وجود بیماری های مادرزادی نظیر فلج مغزی و موارد این چنینی می باشد.

همچنین مشکلات عصبی و یا مشکلات عضلانی نظیر فلج اطفال و غیره می‌تواند بر تشکیل این عارضه موثر باشد.

در برخی دیگر ترومای عصبی موجب ایجاد قوس پای زیاد میشود.

در برخی افراد مقدار قوس کف پا نسبت به افراد دیگر  بیشتر است در این اشخاص دلیل خاصی نداشته و از نوع معمولی تلقی می شوند.

در صورت وجود موارد گفته شده یعنی احتمال وجود بیماری های عضلانی و عصبی و همچنین ترومای عصب آزمایشاتی به منظور تشخیص گودی کف پا تجویز می شود.

این آزمایشات شامل ام آر آی ‏ و عکس برداری اشعه ایکس از ستون فقرات،  عکس برداری از پا و الکترومیوگرافی  و موارد دیگر میباشد.

عوارض انحنای بیش از حد کف پا

این عارضه در دراز مدت  برای افراد ایجاد درد در پاها در زمان راه رفتن و دویدن و یا حتی ایستادن می نماید.

با توجه  به غیر استاندارد بودن گودی کف پا انطباق کفش ها با پا امری بسیار مشکل می باشد.

یکی دیگر از عوارض این بیماری امکان کوتاه شدن طول پا می باشد.

از این رو توصیه می شود هر چه سریعتر اقدام به درمان این بیماری بنمایید.

در گام اول باید تمامی بیماری های عصبی که منجر به قوس زیادی پا می‌شود بررسی گردد  تا از عدم وجود آن ها اطمینان یابید.

روش های درمانی شامل دو گروه درمان‌های با جراحی و درمان های بدون نیاز به جراحی تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح مختصری درباره آن ها می پردازیم.

درمان های بدون نیاز به عمل جراحی گودی کف پا

استفاده از کفش های مناسب که دارای کفی های طبی با عمق و مورد نظر می باشد.

این کفی ها از قوس پا حافظت کرده و درد را بهبود می بخشند و موجب راحتی در زمان راه رفتن می شود.

در این عارضه ممکن است میخچه یا پینه ایجاد شود که تراشیدن و بریدن آن ها از جمله روش‌های درمانی می باشد.

می‌توان از پد های سیلیکونی و یا پد های نمدی برای کاهش فشار بر روی نقاطی که درد دارند استفاده نمود.

یکی دیگر از مواردی که موجب کاهش درد و کاهش فشار بر روی پاها می شود کنترل وزن بدن و جلوگیری از چاقی بیش از حد می باشد.

روش های فیزیوتراپی و انواع روش های درمانی لیزری برای کاهش التهابات ربات ها استفاده می شود که نیاز به جراحی ندارد.

یکی دیگر از وسیله هایی که می‌تواند از بافت‌های نرم و مفاصلی که تحت فشار هستند محافظت نماید استفاده از ترتوتیک می باشد.

درمان گودی کف پا با عمل های جراحی

در صورت تاثیر نداشتن روش های گفته شده به منظور کمتر شدن درد در کف پا و همچنین بهبود عملکرد آن عمل های جراحی صورت می گیرد.

یکی دیگر از اهداف عمل‌ های جراحی کاهش عوارضی نظیر رگ به رگ شدن و همچنین شکستگی استخوان در این گونه افراد می باشد.

همان طور که گفته شد در صورت عدم تاثیر گذاری موارد گفته شده از جمله فیزیوتراپی برای شخص بیمار عمل های جراحی انجام می شود.

گاهی در افراد ضعف مج پا و یا شکستگی وجود دارد که در این صورت روش‌ های دیگری برای درمان توصیه می شود.

همان طور که گفته شد این بیماری موجب بد شکل شدن استخوان های پا و همچنین رگ به رگ شدن مچ پا و عدم تعادل می‌شود.

روش های جراحی گفته شده به منظور توزیع وزن  در کف پا  به طور یکنواخت می باشد.

در ادامه چند مورد  از عمل هایی که در این زمینه انجام می شود را نام می بریم.

• جراحی بافت نر انتقال تاندون
  • جراحی استخوان استئوتومی پاشنه