افتادگی مچ پا چیست؟ + علت اصلی

افتادگی مچ پا

در محتوای امروز قصد داریم تا در مورد افتادگی مچ پا و ارتباط آن با شکستگی مچ پا صحبت کنیم. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به فوق تخصص مچ پا مراجعه می کنند ، برای انجام جراحی مچ پا می باشد. به طورکلی افتادگی یک مشکلی است که در قسمت جلویی کف پا رخ می دهد. در این زمان فردی که به افتادگی مچ پا مبتلا شده در هنگام راه رفتن پای خود یا پنجه پای خود را بر روی زمین می کشد. این فرد  هنگام راه رفتن برای آنکه انگشتان پایش بر روی زمین کشیده نشوند، زانویش را بیش ازحد بالا می برد یا قوسی زیاد به پای خود می دهد. همین امر باعث می شود که درحین راه رفتن شکلی متفاوت به خود بگیرد.

عارضه افتادگی بیماری نیست، اما می تواند نشانه های یک مشکل دیگر باشد. می توان علت اصلی افتادگی را به ضعف یا فلج بودن ماهیچه های قسمت جلویی پا نسبت داد. دیگر علل افتادگی مچ پا را در ادامه این متن با هم بررسی می کنیم.

شخصی که دچار افتادگی می باشد برای درمان آن به جراح پا یا فوق تخصص مچ پا مراجعه می کند. پزشک در معاینه اولیه به صورت فیزیکی پا و  پا را مورد بررسی قرار می دهد. در صورت نیاز پزشک برای بررسی های بیشتر و دلیل اصلی افتادگی می تواند آزمایش هایی را برای فرد بنویسد .به عنوان مثال می تواند آزمایش های را در زمینه تصویربرداری به طور سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی اشعه ایکس و غیره را برای فرد دارای افتادگی داشته باشیم. حتی ممکن است فرد را برای انجام آزمایش های عصبی به آزمایشگاه بفرستند.

جراحی اصلاح افتادگی مچ پا توسط دکتر بابک اتوکش

افتادگی مچ پا چیست؟

در توضیحی کامل تر افتادگی مچ پا برای مواردی بکار می رود که فرد هنگام بلند کردن مچ و انگشتان خود دچار درد و سختی باشد. در یک توضیح علمی تر درشت نی عامل بالا آمدن پا و کمک کننده آن است. در افرادی که دارای عارضه افتادگی هستند، درشت نی به خوبی کار نمی کند و همین امر باعث اختلال در بالا آوردن پا و پا می شود. این موضوع در کودکانی که تازه شروع به حرکت کردند یک امر شایع می باشد که بطور کلی بعد از دو سال برطرف شده و کودک می تواند به طور عادی حرکت کند. اما درصورتی که در سن بالاتر دچار افتادگی هستید، حتما باید به یک جراح پا یا فوق تخصص مچ پا برای بررسی و درمان آن مراجعه بکنید.

افرادی که دچار مشکل افتادگی هستند در حین راه رفتن پای خود را بر روی زمین می کشند یا در صورت بالا رفتن از پله از ران خود کمک گرفته و پای خود را بالا می آورند. علاوه براین این بی حسی در قسمت پوست ساق پا نیز یکی از شایع ترین عارضه های افتادگی است. افتادگی مچ پا در یک یا هر دو پا رؤیت می شود که می تواند دائمی یا موقتی باشد.

تشخیص افتادگی مچ پا

تشخیص افتادگی مچ پا به وجود آمده است وابسته به شدت و نوع آسیب است. علائم متداول شامل درد، تورم، آب‌کشی، بدرد آمدن یا محدودیت حرکت در مچ پا می‌باشد. برای تشخیص دقیقتر و درمان مناسب بهتر است به پزشک متخصص در حوزه ارتوپدی مراجعه کنید. پزشک با مشاهده فیزیکی، دریافت شرح حال دقیق و احتمالاً سفارش تصویربرداری مانند رادیوگرافی یا MRI می‌تواند تشخیص نهایی را قطعی تر کند.

علت افتادگی در ناحیه مچ پا

همان طور که گفتیم شایع ترین علت افتادگی مچ پا ضعف در عضله است. اما افتادگی می تواند ناشی از بیماری ها یا دیگر نیز باشد. از جمله این موارد می توان به لیست زیر اشاره کرد

• مشکلاتی در نخاع
  • بیماری ژنتیکی
  • مغز
  • عصب
  • بیماری نورون های حرکتی
  • بیماری عصبی
  • عصب سیاتیک
  • فتق دیسک
  • فلج چندگانه

پس به طورکلی اختلالاتی که موجب افتادگی می شوند شامل سه دسته اند. یا این اختلالات در بخش عصبی عضلانی رخ می دهد. یا اختلالات به دنبال آسیب های عصبی دیده می شوند که این آسیب ها می توان به فشرده شدن عصب و عدم توانایی در کنترل عضله منجر شود. یا افتادگی ناشی از اختلالات مغزی نخاعی می گردد که دراین صورت شاهد افتادگی هستیم.

به طورکلی هر عارضه افتادگی توسط فوق تخصص مچ پا قابل تشخیص است. همچنین اگر علت افتادگی مچ پا ضعف عضله باشد با ورزش و فیزیوتراپی می توان آن را برطرف کرد. دقت کنید که افتادگی با شکستگی پا فرق می کنند. شکستگی مچ پا به دلیل یک اتفاق یا رویداد به طور آنی رخ می دهد اما افتادگی از یک بیماری ناشی می شود که برای مدت زمان طولانی اثر می کند.

راه درمان افتادگی مچ پای افراد

حال می رسیم به راه های درمان برای افتادگی مچ پا. به طورکلی درمان افتادگی توسط جراح مچ پا یا فوق تخصص مچ پا تعیین می شود و تعیین آن بستگی به علت بروز افتادگی دارد .

• استفاده از آتل: آتل یا مهاربند یکی از لوازمی است که به پای شما یک فرم ثابت می دهد و باعث می شود درصورتی که دارای افتادگی هستید، راه رفتن شما بهبود یابد و مچ پایتان را در حالت صاف نگه داشته شود.
  • تحریک الکتریکی اعصاب و عضلات: اگر افتادگی ناشی از اختلالات عصبی باشد فیزیوتراپیست یا فرد درمانگر می تواند از راه های تحریک الکتریکی اعصاب و عضلات برای درمان افتادگی استفاده کند.
  • ورزش: همچنین الگوهای راه رفتن باعث می شود که فرد دارای افتادگی به مرور زمان بتواند به درستی و خوبی راه برود. از جمله ورزش ها برای درمان افتادگی می توان به چرخش مچ پا، بلند شدن بر روی ساق، کشش کف پا به کمک یک پارچه یا حوله و …اشاره داشت.

جمع بندی

افتادگی یکی از عارضه های پیش آمد در قسمت پا و پا می باشد. برای درمان این عارضه باید به فوق تخصص پا مراجعه کرد. فوق تخصص با معاینات فیزیکی و بررسی نحوه راه رفتن فرد می توانند تا حد زیادی علت افتادگی را تشخیص دهند.

این عارضه به دلایل مختلفی ربط دارد که می تواند ناشی از ضعف عضلانی، اختلال در سیستم عصبی، مغز و نخاع و… باشد. معمولا اکثر افتادگی های مچ پا با درمان های فیزیوتراپی یا شوک های الکتریکی به طور کامل درمان می شوند. همچنین برای درمان آن ها می توان از روش های اصلاحی مانند نرمش در ناحیه مچ پا و کف پا، استفاده از کتونی های مرتبط با پای افراد دارای افتادگی مچ پا، شیوه  صحیح راه رفتن، بستن آتل و… استفاده کرد. هر کدام از این روش ها به صلاح دید متخصص پا قابل اجرا هستند.