تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

بهبودی شکستگی پا چقدر طول می کشد؟

بهبودی شکستگی پا

نوع و میزان آسیب دیدگی در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و هر طرح درمانی باید با توجه به سطح عملکرد قبلی و اهداف شخصی فرد صورت گیرد.

شکستگی در حال بهبودی مچ پا به نوع، محل و طبقه بندی شکستگی بستگی دارد. مواردی مانند الگوی شکستگی متفاوت، زمان بهبودی شما را در مقایسه با شکستگی های کوچکتر و مویی افزایش می دهد. چندین محل شکستگی یا چند استخوان درگیر نیز باعث افزایش مدت زمان بهبودی می شود. طبقه‌بندی‌های مختلف گاهی شامل صفحه رشد، فضای مفصل مچ پا یا استخوان‌های کوچک‌تر است که می‌تواند مدت زمان بهبودی را تعیین کند؛ بنابراین اگر می‌پرسید چقدر طول می‌کشد تا یک شکستگی مچ پا بهبود یابد، همه اینها به آسیب مچ پا و تلاش‌های انجام شده در حین بهبودی جراحی شکستگی مچ پا بستگی دارد.

این مقاله به تشریح تشخیص اولیه شکستگی مچ پا، اهداف فیزیوتراپی و مزایای شرکت در جلسات منظم فیزیوتراپی پس از تشخیص شکستگی مچ پا می پردازد.

آیا می توانید با مچ پا شکسته راه بروید؟

خیر؛ مانند هر آسیب دیگری، بهتر است بر روی مچ پای آسیب دیده وزنی نیندازید یا راه نروید. این محدودیت‌های تحمل وزن معمولاً از طرف ارائه‌دهنده مراقبت اولیه PCP یا یک متخصص ارتوپدی در تهران تعیین می شود. در اوایل، اکثر بیماران برای محافظت از شکستگی وزنی روی پای آسیب دیده نمی اندازند و این به منظور جلوگیری از حرکت یا جابجایی محل شکستگی و یا برای محافظت از محل شکستگی در برابر ایجاد پینه استخوانی هنگام شروع روند بهبودی توصیه می شود.

عدم تحمل وزن و ثابت و بدون حرکت ماندن مچ پای آسیب دیده معمولا برای جلوگیری از حرکت یا جابجایی محل شکستگی و اجتناب از جراحی شکستگی مچ پا برای تراز مجدد شکستگی توصیه می شود. محدودیت های تحمل وزن نیز به محل و ماهیت شکستگی بستگی دارد و بیماران می‌توانند آن را در قالب گچی که اغلب به صورت چکمه عملی کنند.

پیشرفت های تحمل وزن توسط پزشکی که مستقیماً بر مراقبت از شکستگی مچ پا نظارت می کند، انجام می شود. پیشرفت‌ها معمولاً با زمان‌های بهبودی بافت نرم و شکستگی استخوان (عضله، رباط‌ها و تاندون‌ها) مرتبط هستند و به آرامی انجام می شوند.

چه مدت باید به مچ پای شکسته استراحت داد؟

شکستگی یا شکستگی مچ پا می‌تواند انجام فعالیت‌های روزمره را دشوار کند، اما باید تا زمانی که پزشک می‌گوید از انجام فعالیت ها دوری کنید. پزشک بینش روشنی در مورد چگونگی بهبود شکستگی‌های مچ پا از طریق عکس‌برداری و عکس‌برداری معمول با اشعه ایکس دارد.

بین زمان‌های بهبودی شناخته‌شده و پیشرفت درمان فردی، هر پزشک معمولاً دستورالعمل‌هایی دارد که از آنها پیروی می‌کند تا به تعیین زمان شروع تحمل جزئی وزن کمک کند.

پزشک همچنین اهمیت زمان بهبودی و اجازه دادن به محل شکستگی برای بهبودی را تشخیص می دهد و همانطور که گفته شد، دور ماندن از انجام فعالیت ها به معنای استراحت در بستر و عدم تحرک نیست.

مداخله زودهنگام فیزیوتراپی برای درمان شکستگی مچ پا به منظور تحرک بدون درد و رفع درد، افزایش انعطاف‌پذیری و فعال‌سازی ماهیچه‌ها قبل از تحمل وزن انجام می شود. در واقع انجام فیزیوتراپی و کمک فیزیوتراپیست برای کمک به بهبودی شکستگی بسیار مفید است. اگر قبل از ایستادن بر روی پای آسیب دیده و تحمل وزن از طریق آن، عضله های خود را تقویت کنید، راحت تر می توانید برر وی پای خود بایستید.

مدت زمان بهبودی شکستگی مچ پا

بهبودی شکستگی مچ پا تا 8 هفته طول می کشد. این بدان معنا نیست که تمام آن 8 هفته دردناک، بدون تحمل وزن خواهد بود. بسیاری از بهبودی ها در اوایل شکستگی مچ پا رخ می دهد. بافت استخوانی خیلی سریع بازسازی می شود و استخوان قوی تری در اطراف محل شکستگی ایجاد می کند. چیزی که گاهی اوقات زمان بیشتری را می طلبد، روند بهبود و بلوغ این بافت جدید استخوانی است تا به اندازه کافی قوی باشد و بتواند در برابر افزایش فعالیت هایی مانند خم شدن، چمباتمه زدن، راه رفتن و به خصوص فعالیت های سطح بالاتر مانند دویدن و پریدن مقاومت کند.

بهترین درمان برای شکستگی مچ پا چیست؟

درمان شکستگی مچ پا بستگی به نوع و شدت شکستگی، محل آسیب دیدگی، وضعیت عمومی بیمار، و توصیه‌های پزشک دارد. اگر فکر می‌کنید مچ پا خود شکسته است، بهترین کار این است که به یک متخصص ارتوپدی (پزشک تخصصی اعضای حرکتی) مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی برای وضعیت شکستگی شما قرار دهد و بهترین راهنمایی‌ها و درمان‌ها را ارائه دهد. به هیچ عنوان خودسرانه درمان نکنید.

ممکن است درمان شکستگی مچ پا شامل موارد زیر باشد:

  1. تثبیت مچ پا: بسته به نوع و شدت شکستگی، ممکن است نیاز به تثبیت مچ پا با گچ یا دستگاه‌های تثبیتی داشته باشید. این کار باعث کاهش حرکت و فشار بر روی مچ پا می‌شود تا اجازه بهبودی و التیام بهتر داده شود.
  2. جراحی: برخی از شکستگی‌های مچ پا به علت شدت و ترکیب بازگشت نیاز به جراحی دارند. در این موارد، جراحی ممکن است برای ترمیم و ثابت‌سازی استخوان‌های شکسته انجام شود.
  3. فیزیوتراپی: بعد از از برداشتن گچ یا دستگاه‌های تثبیتی، فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند تا عضلات، انعطاف‌پذیری و قدرت مچ پا را بهبود دهید.
  4. داروها: پزشک ممکن است در صورت لزوم داروها برای کنترل درد، التهاب یا عفونت تجویز کند.
  5. استراحت و مراقبت‌های خانگی: رعایت استراحت، داشتن وضعیت‌های مناسب در حین خواب، تغذیه مناسب و مراقبت از مچ پا در خانه نیز برای بهبود سریع‌تر شکستگی می‌تواند مفید باشد.

بهترین درمان برای شکستگی مچ پا مداخله زودهنگام و فیزیوتراپی است. همچنین مهم است که از استراحت در بستر و عدم استفاده از مچ پا خودداری کنید. فیزیوتراپی اولیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش شخصی
  • کنترل درد
  • ارتفاع
  • کشش ملایم
  • تحرک
  • درمان دستی عملی
  • تقویت
  • آموزش تعادل
  • حس عمقی
  • کنترل عصبی عضلانی

هنگامی که تحمل وزن و راه رفتن آغاز شد، می‌توانیم به درمان نقص راه رفتن و اختلال عملکرد با پله‌ها، چمباتمه زدن، تعادل و فعالیت‌های سطح بالاتری مانند دویدن و پریدن بعد از معاینه پزشک بپردازیم. صدمات مچ پا همیشه به آسانی بهبود نمی یابد، اما پیروی از این دستورالعمل ها و مداخله و درمان به موقع می تواند به زمان و روند بهبودی کمک کند.

ما برای درمان شما این جا هستیم!

فیزیوتراپی پس از شکستگی مچ پا می تواند به تسریع بهبودی کمک کند و بازگشت به سطح عملکرد قبلی شما را بدون درد تضمین کند. پرداختن به کاستی‌های حرکتی، ضعف و تعادل به‌عنوان کارهایی برای بهبود محل شکستگی در فیزیوتراپی، می تواند بهبودی شما را تسریع بخشد و به شما این امکان را بدهد که سریع‌تر به ورزش یا فعالیت خود بازگردید.

فیزیوتراپی برای هر بیمار می تواند فرآیند متفاوتی داشته باشد. هر فردی اهداف، وظایف شغلی، فعالیت ها یا تفریحات و زندگی خود را دارد که باید به آنها بازگردد و اینجاست که دکتر بابک اتوکش به کمک آن ها می آید.

3/5 - (4 امتیاز)
دسته بندی : مقالات ارتوپدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *