بورسیت پاشنه پا چیست؟

بورسیت پاشنه پا

در اطراف پاشنه‌های پا دو بالشتک با نام‌های بورس عمیق و بورس سطحی وجود دارد که حرکت روان و لغزش آسان استخوان‌ها را فراهم می‌کند. بورس پشت پاشنه در پشت مچ پا و در نزدیکی پاشنه پا که تاندون آشیل، عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند، قرار دارد و ممکن است به دلایل مختلفی دچار التهاب شده و موجب درد شود. برای آشنایی با التهاب بورسیت پاشنه پا و علائم و روش‌های درمان آن با ما همراه باشید.

منظور از بورسیت پاشنه پا

بورس‌ها ساختار‌هایی هتند که در نقاطی که استخوان‌ها، عضلات و رباط‌ها با یکدیگر تماس دارند، قرار داشته و اصطکاک و فشار بین اجزای مختلف بدن را کاهش می‌دهند. زمانی که این ساختار دچار التهاب شوند، بورسیت اتفاق می‌افتد و به التهاب بورس‌های موجود در پاشنه پا، بورسیت پاشنه پا می‌گویند. این عارضه معمولاً به دلیل فشار زیاد بر روی پاشنه پا در اثر‌ایستادن طولانی، ورزش، کفش نا مناسب و تغییرات قوس کف پا ایجاد می‌شود و با علائمی از جمله درد و حساسیت همراه است.

بورسیت پاشنه چه علت‌هایی دارد؟

بورسیت پاشنه پا می‌تواند از عوامل مختلفی ناشی شود که شامل موارد زیر است:
• عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌توانند موجب التهاب بورس‌های پاشنه و بورسیت شوند.
• آسیب دیدگی یا وارد شدن ضربه به ناحیه پاشنه پا می‌تواند موجب التهاب بورس‌ها و بورسیت شود.
• ابتلا به برخی بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید می‌تواند موجب التهاب بورس‌ها و بورسیت شود.
• استفاده بیش از حد از پا‌ها و قرار دادن فشار طولانی مدت بر روی آن‌ها می‌تواند موجب ایجاد التهاب بورس‌ها و بورسیت شود.
• پوشیدن مکرر کفش‌های تنگ و بی‌کیفیت که اصطکاک بیش از حدی با پوست پاشنه پا داشته باشد می‌تواند موجب التهاب بورس‌ها و بورسیت شود.

علائم بورسیت پاشنه

بورسیت پاشنه پا خود را با علائمی نشان می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:
۱. احساس درد در ناحیه پشت پا به ویژه هنگام قرار گرفتن فشار بر روی آن
۲. تورم در ناحیه پاشنه پا که معمولاً در نزدیکی فشار یا اصطکاک بورس‌ها رخ می‌دهد.
۳. قرمز شدن پوست و احساس گرما در پاشنه پا
۴. حساسیت به لمس در زمان فشار یا اصطکاک ناحیه پاشنه
۵. سختی در حرکت و کاهش دامنه حرکتی به دلیل داشتن درد و تورم
به تمامی علائم و نشانه‌های بورسیت پاشنه پا توجه داشته باشید و در صورتی که به هریک از این علائم دچار شدید، مهم است که به پزشک متخصص مراجعه کرده و با تشخیص به موقع ‌ایشان، وضعیت خود را بهبود بخشید.

روش‌های کاهش درد و درمان بورسیت پاشنه پا

به منظور کاهش درد و درمان التهاب بورس‌های پاشنه پا، پزشک روش‌های درمانی زیر را توصیه و تجویز می‌کند:

استراحت

استراحت به عنوان یک روش درمانی برای درمان بورسیت پاشنه پا، به معنای استراحت کردن و کاهش فعالیت‌هایی که فشار زیادی بر پاشنه پا وارد می‌کند، می‌باشد.

یخ

کمپرس یخ و قرار دادن آن بر روی پاشنه پا به صورت مداوم و در بازه‌های زمانی صحیح، موجب کاهش درد و التهاب بورسیت می‌شود. هنگام استفاده از یخ باید از یک حوله یا پارچه برای جلوگیری از تماس مستقیم یخ با پوست بدن جلوگیری کنید.

پوشیدن کفش مناسب

پوشیدن کفش‌های مناسب و راحت که دارای ساختاری طبیعی برای پا‌ها هستند، می‌توانند از اصطکاک و فشار اضافی وارد شده بر روی پاشنه پا کاسته و موجب بهبودی آن شود.

کفی‌های ارتوپدی

استفاده از کفی و کفش‌های ارتوپدی مخصوص موجب توزیع صحیح فشار و تنظیم پا‌ها می‌شود.

فیزیوتراپی

انجام تمرینات استرچینگ و تقویتی که با راهنمایی یک فزیوتراپیست و مشارکت بیمار انجام می‌شود، می‌تواند بهبود وضعیت پاشنه پا را فراهم کند.

دارو

پزشک متخصص به منظور تسکین درد و التهاب ناشی از بورسیت دارو‌های مسکن و ضد التهاب غیر استروئیدی را تجویز می‌کند.

تزریق کورتیکواستروئید

در مواردی که بورسیت‌های پاشنه پا دچار التهاب شدیدی شده باشند، پزشک کورتیکواستروئید را به محل مورد نظر تزریق می‌کند.

عمل جراحی

در موارد مقاوم به روش‌های درمانی غیر جراحی و شدید، به منظور تخلیه مایع بورس و یا تنظیم مجدد آن‌ها، پزشک انجام عمل جراحی را پیشنهاد می‌کند.
نکته قابل توجه برای درمان بورسیت این است که، روش‌های درمانی که با توجه به شرایط هر بیمار برای او در نظر گرفته می‌شود با روش‌های درمانی مناسب برای دیگر افراد متفاوت است و به همین منظور لازم است افراد در صورت مشاهد هر گونه علائمی به پزشک مراجعه کرده و از خوددرمانی بپرهیزند.

دکتر بابک اتوکش فوق تخصص مچ پا و کف پا در این زمینه بیشترین کمک را برای درمان شما انجام خواهد داد.