بیماری سیور و علائم آن

بیماری سیور

بیماری سیور شایع‌ترین علت درد پاشنه پا در کودکان در حال رشد است و با نام آپوفیزیت پاشنه نیز شناخته می‌شود. این عارضه بیش‌تر در کودکانی دیده می‌شود که به طور منظم فعالیت ورزشی دارند و زمانی رخ می‌دهد که صفحه رشد موجود در پشت پاشنه پا دچار التهاب و درد شود.

چه چیزی باعث بیماری سیور می‌شود؟

تمامی کودکان در حال رشد، دارای صفحات رشد هستند و نواحی نرم غضروفی که در آن رشد استخوان اتفاق می‌افتد، در پاشنه پا و در انتهای چندین استخوان دیگر قرار دارد. بیماری سیور که معمولا در دوره‌های رشد دیده می‌شود، به دلیل فشار مکرر روی صفحه رشد در استخوان پاشنه و درست در محلی که تاندون آشیل پشت پاشنه پا را می‌کشد، ایجاد می‌شود. تاندون آشیل که در پشت پا قرار دارد، ماهیچه‌های ساق پا را به صفحه رشد در پشت پاشنه پا متصل می‌کند و با توجه به این که استخوان‌های پا معمولا سریع‌تر از ماهیچه‌ها رشد می‌کنند، تاندون آشیل می‌تواند در نقاط خاصی از رشد کودک سفت شود. به طور کلی، بیماری سیور زمانی ایجاد می‌شود که فعالیت‌هایی مانند دویدن و پریدن باعث کشیده شدن و تحریک استخوان پاشنه پا توسط تاندون آشیل سفت شده شود و درد و التهاب به همراه داشته باشد.

برخی از فعالیت‌هایی که کودک با انجام آن‌ها ممکن است به این عارضه دچار شود به شرح زیر است:

ورزش‌هایی که شامل دویدن و پریدن روی سطوح سخت هستند.

پوشیدن کفش‌هایی که از پای کودک حمایت نمی‌کنند.

انجام تمرینات بیش از حد

چه کسانی به بیماری سیور مبتلا می‌شوند؟

بیماری سیور بیشتر در دختران سنین 8 تا 13 سال و پسران 10 تا 15 سال دیده می‌شود و احتمال ابتلای نوجوانان مسن به آن تقریبا نادر است زیرا در اواخر نوجوانی صفحات رشد کودک سخت شده و به استخوان‌های جامد تبدیل می‌شود.

این عارضه همچنین ممکن است در ورزشکارانی که ورزش‌های پرتحرک انجام می‌دهند نیز دیده شود.

در برخی موارد، کودکان کمتر فعال نیز ممکن است تحت تاثیر بیماری سیور قرار گیرند.

علائم و نشانه‌های بیماری سیور چیست؟

حساسیت در پشت یک یا هر دو پاشنه پا

درد در پشت پاشنه پا که به طرفین و پایین پاشنه پا جا به جا می‌شود.

درد پاشنه همراه با لنگیدن به خصوص پس از دویدن

تورم و قرمزی اطراف پاشنه پا

احساس سفتی و ناراحتی بعد از بیدار شدن از خواب

نحوه تشخیص بیماری سیور چگونه است؟

ابتدا پزشک تمامی علائم کودک را بررسی می‌کند. سپس پای کودک را معاینه کرده و نقاط مختلف آن را برای یافتن محل درد فشار می‌دهد. همچنین ممکن است پزشک در صورت نیاز از عکسبرداری برای تشخیص مشکل استفاده کند.

بیماری سیور چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های درمانی که متخصص برای درمان بیماری سیور در نظر می‌گیرد، به شرایط کودک بستگی دارد و درمان اولیه برای این عارضه معمولا شامل کاهش استرس روی پاشنه پا و فعالیت‌هایی است که باعث درد می‌شود. از جمله دیگر روش‌های درمانی برای درمان بیماری سیور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• فیزیوتراپی برای کشش و تقویت عضلات پا و ساق پا
  • قرار دادن کمپرس سرد بر روی پاشنه پای کودک