بیماری نورومای مورتون و روش‌های درمانش را بشناسید!

بیماری نورومای مورتون

بیماری‌های پا انواع بسیار مختلفی دارند و یکی از این بیماری‌ها، نورومای مورتون است که به عنوان یک تورم عصب در قسمت مشخصی از پا شناخته می‌شود. از جمله علائم و نشانه‌های این بیماری که پزشک از طریق آن‌ها نوع بیماری را تشخیص می‌دهد، می‌توان به درد، سوزش، گزگز در میان انگشتان پا یا داشتن احساس راه رفتن بر روی یک شیء خارجی اشاره کرد. روش‌های درمانی که برای درمان بیماری نورومای مورتون مورد استفاده قرار می‌گیرد به تشخیص پزشک یا فوق تخصص مچ پا و شدت بیماری بستگی دارد.

بیماری نورومای مورتون چیست؟

بیماری نورومای مورتون یک بیماری در ناحیه پا است که در آن عصب میانی پا که عصب متسوس نام دارد، متراکم شده و تحت فشار قرار می‌گیرد. این بیماری نوعی افتراق ناپذیری عصب‌ها است که در انگشتان پا، به خصوص بین انگشت دوم و سوم یا سوم و چهارم دیده می‌شود و تورم و التهاب در اطراف عصب را به همراه دارد. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت، بیماری نورومای مورتون به علت تشکیل توده نرم در اطراف عصب پایی و ایجاد تحریک و التهاب ایجاد می‌شود.

علت نورومای مورتون

علت دقیق بروز بیماری نورومای مورتون هنوز به طور دقیق مشخص نشده است اما برخی عوامل و علل مرتبط با این بیماری که موجب ایجاد آن می‌شود به شرح زیر است:

افزایش وزن

داشتن اضافه وزن و بالا رفتن میزان آن می‌تواند موجب افزایش فشار بر روی عصب‌های پا و تحریک و تورم آن‌ها شود.

وارد شدن فشار مکرر

وارد شدن فشار مکرر بر روی عصب‌های پا در اثر استفاده از کفش‌های بسته و تنگ می‌تواند منجر به تحریک و تورم عصب‌ها شود.

انجام برخی فعالیت‌های فیزیکی

انجام برخی فعالیت‌های فیزیکی مانند دویدن و پیاده روی طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد فشار و تحریک بر روی انگشتان پا شده و ابتلا به مورتون نورومای را سرعت بخشند.

تغییرات ساختاری

وارد شدن فشار نا مناسب بر روی پا و انگشتان پا می‌تواند منجر به تغییراتی در ساختار بافت‌های اطراف عصب و میانی پا شده و در نهایت موجب بیماری نورومای مورتون گردد.

داشتن قوس پای نا مناسب

داشتن قوس پای نا مناسب و غیر طبیعی می‌تواند موجب ایجاد فشار ناهنجار بر روی عصب‌ها و فراهم شدن شرایط مناسب برای بروز نورومای مورتون شود.

علت درد زیر پنجه پا

داشتن احساس درد زیر پنجه پا علت‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. ابتلا به برخی عوامل مزمن از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، عوامل عصبی- عضلانی
۲. استفاده از کفش‌های نا مناسب که موجب فشار بر روی پا و تحریک ناهنجار عصب‌ها می‌شود.
۳. داشتن برخی مشکلات استخوانی در پا مانند شکستگی
۴. بیماری‌های مربوط به التهاب مفاصل پا مانند آرتریت روماتوئید یا آرتروز
۵. التهاب پوست و بافت‌های نرم مانند التهاب فاسیت پلانتار یا التهاب تاندون‌های پا
۶. مشکلات عصبی مانند نورومای مورتون که موجب درد و احساس تورم و سوزش می‌شود.
علاوه بر موارد فوق، درد زیر پنجه پا ممکن است علل دیگری داشته باشد که برای تشخیص آن لازم است به متخصص مراجعه کنید.

بیماری نورومای مورتون چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های درمانی که برای درمان بیماری مورتون نوروما استفاده می‌شود، معمولاً به منظور کنترل درد، کاهش التهاب و افزایش راحتی بیمار انجام می‌شود و مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

استفاده از کفش مناسب

استفاده از کفش‌هایی که فشار کمی بر روی پا وارد می‌کنند و دارای فضای کافی هستند، می‌توانند موجب کاهش درد و وارد شدن فشار بر روی پا شوند. کفش‌های با پاشنه نازک یا ساندال‌ها نیز برای نورومای مورتون مناسب هستند.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق موضعی کورتیکواستروئید یا کورتون در ناحیه‌ای که عصب تحت فشار قرار دارد، موجب کاهش درد و التهاب و کنترل آن‌ها می‌شود.

استفاده از کفی و کفش‌های ضد شوک

استفاده از کفی و کفش‌های ضد شوک که با توجه به شکل پا و فرم انگشتان تهیه شده باشد می‌تواند موجب تسکین درد شود.

فیزیوتراپی

انجام تمرینات فیزیکی و تکنیک‌های مختلفی مانند ماساژ می‌تواند موجب کاهش علائم بیماری مورتون نوروما شود.

مصرف دارو

مصرف دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و نابومتون می‌تواند موجب کاهش درد و التهاب شود.

جراحی

در مواردی که درمان‌های غیر جراحی نتایج مطلوبی نداشته و بیمار همچنان دچار مشکلات بسیار جدی است، پزشک متخصص انجام عمل جراحی را توصیه می‌کند. از جمله این روش‌های جراحی برای درمان بیماری مورتون نوروما می‌توان به برداشتن توده عصبی یا تخلیه فضای بین انگشتان اشاره کرد.
برای نتیجه‌گیری مناسب از روش‌های درمانی بیماری نورومای مورتون، لازم است آن‌ها را در زمان مشخص شده و طبق دستور پزشک انجام دهید و در صورت بروز هر گونه مشکل سریعاً با پزشک خود مشورت کنید.