تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

تفاوت بین جراح پا و مچ پا و فوق تخصص مچ پا چیست؟

متخصص پا

پا و مچ پا در بدن انسان از جمله پیچیده‌ترین قسمت‌های سیستم اسکلتی محسوب می‌شوند و متخصص این قسمت‌های پیچیده شدن، نیازمند سال‌ها آموزش و تمرین بسیار زیاد است. اگر نیازمند درمان هرگونه مشکل در ناحیه پا و مچ پا هستید، پزشکان و جراحان ارتوپدی گزینه‌های بسیار مناسبی در این زمینه هستند. با ما همراه باشید تا با بیان تفاوت جراح پا و مچ پا و متخصص مچ پا با یکدیگر، شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

سطح و طول دوره آموزش جراح پا و مچ پا

سطح و طول دوره آموزش جراح پا و مچ پا

تفاوت اصلی و مهم بین جراح پا و مچ پا و متخصص مچ پا در سطح آموزش کامل آن‌ها است. هر جراح ارتوپد پس از قبولی در کنکور پزشکی، باید ۴ سال در دانشکده پزشکی به تحصیل بپردازد. سپس ۵ تا ۶ سال دوره رزیدنتی جراحی ارتوپد را طی کرده و پس از آن، به مدت یکسال و به صورت تمام وقت در کنار یک متخصص ارتوپد با تجربه پا و مچ پا به یادگیری و کسب تجربه‌های مختلف بپردازد. به طور کلی، یک جراح پا و مچ پا به بیش از ۱۰ سال آموزش نیاز خواهد داشت و در نهایت مدرک دکتری MD کسب خواهد کرد.

سطح و طول دوره آموزش متخصصین مچ پا

متخصصین پا و مچ پا پس از قبولی در کنکور پزشکی، ۴ سال اولیه خود را در دانشکده پزشکی می‌گذرانند. سپس در آزمون تخصص شرکت کرده و پس از قبولی و گذراندن دوره تخصص، به مدت ۲ تا ۳ سال دوره رزیدنتی که معمولاً بر جراحی تمرکز دارد را طی می‌کنند. به طور کلی، یک متخصص پا ۶ تا ۷ سال آموزش نیاز خواهد داشت و در نهایت مدرک دکترای پزشکی پا یا DPM را کسب خواهند کرد.

تفاوت حوزه درمان فوق تخصص مچ پا و جراح پا و مچ پا

فوق تخصص مچ پا معمولاً صافی کف پا، خار پاشنه، ناخن‌های فرو رفته پا و دیگر آسیب‌های رایج پا و مچ پا را درمان می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند روش‌های درمانی بسیار خوب و مناسبی را برای پای دیابتی و سایر بیماری‌های سیستمیک ارائه دهند.

ارتوپد‌ها نیز خار پاشنه، صافی کف پا، بدشکلی‌های پا و دیگر آسیب‌های پا را درمان می‌کنند. آن‌ها همچنین به منظور مدیریت درد و رفع تمامی مشکلات مربوط به استخوان‌ها، عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و بافت‌های نرم پا، ساق پا و مچ پا آموزش دیده‌اند و بهترین روش‌های درمانی را ارائه می‌دهند. یک جراح ارتوپد تمامی تأثیری که کل بدن بر پا و مچ پا می‌گذارد را درک کرده و بخش بسیار زیادی از آموزش خود را صرف کار در مراکز بزرگ درمانی و مراقبت از آسیب‌های پیچیده و دیگر مشکلات پا و مچ پا می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت هر دو این افراد ریشه مشکلات بیماران را به طور دقیق بررسی کرده و پس از تشخیص درست این مشکلات، از بهترین روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی، بریس، جراحی و یا ترکیب آن‌ها استفاده می‌کند.

تفاوت حوزه درمان متخصص پا و جراح پا و مچ پا

برخی افراد فکر می‌کنند که متخصصین پا و مچ پا برای درمان‌های غیر جراحی هستند و بیماران برای انجام جراحی باید به جراحان مراجعه کنند. در صورتی که این طرز فکر صحیح نیست و برخی از متخصصین پا، جراحی پا نیز انجام می‌دهند و جراحان پا نیز از درمان‌های غیر جراحی برای درمان کمک می‌گیرند.

  1. متخصص پا (پزشک عمومی یا پزشک فیزیکی):
    • متخصص پا عموماً پزشکان عمومی یا پزشکان فیزیکی هستند که تخصص خود را در مراقبت‌های پایه از انواع مشکلات پایی و پایین‌التهابی، مانند آسیب‌های عضلانی و مفصلی، و اختلالات در حرکت اندام پایینی تا حدودی دارند.
    • این پزشکان معمولاً مشکلات پایی را تشخیص می‌دهند و مراقبت‌های اولیه را ارائه می‌دهند. آن‌ها ممکن است تمرین‌های تقویت عضلات، تجویز داروها، و مشاوره مربوط به نحوه مراقبت از پاها را به بیماران خود پیشنهاد دهند. اگر پرونده بیماری پیچیده‌تر باشد، ممکن است به جراح پا مراجعه کنند.
  2. جراح پا و مچ پا (پزشک متخصص ارتوپدی):
    • جراحان پا و مچ پا متخصصان ارتوپدی هستند که تخصص در مشکلات مرتبط با ساختارهای استخوانی و مفصلی پا و مچ پا دارند.
    • آن‌ها مشکلات پیچیده‌تری را تشخیص می‌دهند و در صورت نیاز عمل جراحی انجام می‌دهند. این عمل‌ها می‌توانند شامل جراحی‌های تعمیری مفصلی (مثل جراحی کرختی مفصل خارجی پا یا مچ پا) و یا جراحی‌های ترمیمی (مثل ترمیم آسیب‌های ترکیبی استخوانی و مفصلی) باشند.
    • پس از عمل جراحی، جراح پا مسئول پیگیری و مراقبت‌های پس از جراحی از بیمار می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار به طور بهتری بهبود پیدا می‌کند و عمل جراحی به درستی برگزار شده است.

نتیجه‌گیری

جراحان ارتوپد و متخصصین مچ پا دامنه بسیار وسیعی از مشکلات پا و مچ پا را درمان می‌کنند. جراحان ارتوپد به جراحی ترومای بزرگ یا شکستگی‌های پیچیده، تعویض مچ پا و فیوژن مچ پا به صورت تخصصی می‌پردازند. در حالی که متخصصین مچ پا به درمان ناخن‌های فرورفته، مشکلات پای دیابتی، ارتز‌های سفارشی پا و… می‌پردازند. اگر نمی‌دانید و مطمئن نیستید که کدامیک از این افراد می‌توانند به درمان شما و رفع مشکلتان کمک کنند، باید بدانید که هر دو این افراد برای ویزیت اولیه مناسب هستند و می‌توانند شما را به درستی راهنمایی کنند.

منبع: orthonebraska

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : مقالات ارتوپدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *