جراحی اصلاح هالوکس والگوس

اگر هالوکس والگوس دارید که باعث درد شست پا می شود، برای درمان با پزشک خود تماس بگیرید. شما ممکن است کاندیدای مناسبی برای بونیونکتومی باشید، پس از جراحی، اکثر افراد می توانند فعالیت های خود را در مدت شش تا ۱۲ هفته از سر بگیرند.

جراحی هالوکس والگوس چیست؟

جراحی هالوکس والگوس که گاهی بونیونکتومی نامیده می شود، درمانی برای اصلاح است. چند نوع جراحی وجود دارد. بیشتر آنها شامل تغییر موقعیت انگشت شست پا برای تسکین درد و بهبود عملکرد است.

هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس یا بونیون یک برآمدگی استخوانی در کنار مفصل انگشت شست پا است. این برجستگی ها در لبه بیرونی پا رشد می کنند. شما می توانید آنها را در قسمتی از مفصل که در آن انگشت پا به پا می رسد، به نام مفصل متاتارسوفالانژیال (MTP) ببینید.

انواع جراحی هالوکس والگوس چیست؟

جراح شما ممکن است از چند تکنیک مختلف در طول جراحی هالوکس والگوس استفاده کند، از جمله:

• اگزوستکتومی: در طی این جراحی، جراح شما هالوکس والگوس را می تراشد. اغلب، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی این رویکرد را با استئوتومی برای تغییر موقعیت انگشت پا ترکیب می کنند. این روش به ندرت و فقط در جزئی ترین هالوکس والگوس ها انجام می شود.
  • استئوتومی: جراح شما چند برش کوچک در استخوان ها ایجاد کرده، سپس از پیچ یا پین برای تنظیم مجدد مفصل انگشت شست پا استفاده می کند. این رایج ترین روشی است که برای هالوکس والگوس انجام می شود.
  • آرترودز: گاهی اوقات، التهاب آرتریت می تواند منجر به هالوکس والگوس شود. در فیوژن مفصل آرترودزیس، جراح شما هر قسمتی از مفصل شست پا را که دارای آرتروز است برمی دارد. سپس پیچ‌هایی را در انگشت پا قرار می‌دهد تا استخوان‌ها را در حین بهبودی نگه دارد. این جراحی فقط با شدیدترین هالوکس والگوس ها انجام می شود.

چه کسانی نیاز به جراحی هالوکس والگوس دارند؟

معمولاً فقط در صورتی نیاز به جراحی دارید که هالوکس والگوس شما دردناک باشد یا مشکلات عملکردی ایجاد کند. شما ممکن است کاندیدای حذف هالوکس والگوس باشید اگر موارد زیر را دارید:

• انگشت شست پا که به سمت انگشتان کوچکتر حرکت می کند.
  • انگشت شست پای سفت.
  • دردی که در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند.
  • تورم و التهاب در انگشت شست پا که از بین نمی رود.

قبل از جراحی هالوکس والگوس چه اتفاقی می افتد؟

قبل از جراحی، شما و جراحتان درباره سلامتی، سطح فعالیت و هر عامل دیگری که می‌تواند بر بهبودی شما تأثیر بگذارد، صحبت می‌کنید. جراح شما از این اطلاعات برای انتخاب بهترین نوع جراحی برای شما استفاده خواهد کرد. در روز قرار ملاقات، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما می خواهد که یک تا دو ساعت زودتر در محل حاضر شوید. به طور معمول، جراحان جراحی هالوکس والگوس را با بی حسی موضعی (عامل بی حس کننده در اطراف انگشت پا) علاوه بر یک بیهوشی تحت نظارت سبک انجام می دهند که شما را در طول عمل راحت نگه می دارد و لوله گذاری (لوله تنفسی) و بیهوشی سنگین برای این نوع روش مورد نیاز نیست.

در حین جراحی هالوکس والگوس چه اتفاقی می افتد؟

در اکثر جراحی های هالوکس والگوس، جراح شما یک برش کوچک در امتداد مفصل شست پا ایجاد می کند و مکان انگشت شست پا را تغییر می دهد. جراح شما همچنین ممکن است تاندون‌ها یا رباط‌های اطراف مفصل انگشت پا را مجدداً تنظیم کند. معمولاً جراح، انگشت پا را با استفاده از موارد زیر در جای خود قرار می دهد:

• صفحات فلزی
  • پیچ های کوچک
  • سیم ها

جراح شما بخیه ها و بانداژها را روی انگشت پا قرار می دهد تا به بهبودی این ناحیه کمک کند. کل فرآیند بسته به شدت هالوکس والگوس و آنچه که برای اصلاح آن باید انجام شود می تواند از 45 دقیقه تا 3 ساعت طول بکشد.

بعد از جراحی هالوکس والگوس چه اتفاقی می افتد؟

جراحی هالوکس والگوس یک عمل سرپایی است، به این معنی که می توانید همان روز به خانه بازگردید. پس از جراحی، یک تا دو ساعت در اتاق ریکاوری منتظر می‌مانید تا جراح شما تشخیص دهد که آیا شما ایمن هستید یا خیر؟ باید از کسی بخواهید که شما را به خانه برساند. در طول بهبودی در خانه، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما دستور می‌دهد:

• از وارد کردن وزن به انگشت شست پا خودداری کنید.
  • برای کاهش تورم، پای خود را بالا قرار دهید.
  • زخم و بانداژ خود را خشک نگه دارید.
  • داروهای مسکن را طبق دستور مصرف کنید. (آنتی بیوتیک برای این نوع جراحی خارج از محیط اتاق عمل به ندرت مورد نیاز است.)
  • در طی دو هفته اول پس از جراحی، ممکن است لازم باشد از کسی بخواهید که در تهیه غذا یا انجام کارهای خانه به شما کمک کند.

مزایای جراحی هالوکس والگوس چیست؟

اکثر افرادی که جراحی برای هالوکس والگوس انجام می دهند، پس از بهبودی، تسکین درد قابل توجهی را تجربه می کنند. این جراحی تراز شست پا را بهبود می بخشد و بهبود تراز انگشت شست پا می تواند به شما کمک کند راحت تر راه بروید.

خطرات یا عوارض جراحی هالوکس والگوس چیست؟

• عود هالوکس والگوس (برگشت)
  • درد یا سفتی مداوم
  • عفونت یا التهاب
  • آسیب عصبی
  • مشکلات ترمیم زخم

پزشک در مورد خطرات جراحی هالوکس والگوس با شما صحبت خواهد کرد. عوارض جراحی هالوکس والگوس نادر و معمولاً به راحتی قابل درمان است. اگر هر گونه عارضه ای را تجربه کردید، بهبودی شما ممکن است بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

زمان نقاهت چقدر است؟

معمولاً بخیه های خود را حدود دو هفته پس از جراحی بیرون می آورید. با این حال، حدود 6 تا 12 هفته طول می کشد تا استخوان های شما بهبود یابد. احتمالاً باید کفش یا چکمه محافظ بپوشید. در طول این دوره بهبودی، شما نمی توانید تمام وزن خود را روی پای خود بیاندازید. برای حرکت راحت، ممکن است لازم باشد از عصا، اسکوتر یا واکر استفاده کنید. تحمل وزن، به نوع روشی که برای اصلاح هالوکس والگوس شما انجام می شود بستگی دارد.

پس از 6 تا 12 هفته، شما شروع به بازیابی عملکرد پا خواهید کرد. فیزیوتراپی خاص، تمرینات بازیابی قدرت و دامنه حرکتی به پای شما کمک می کند. بعد از حدود سه ماه می توانید فعالیت های خود را از سر بگیرید. با این حال، تورم ممکن است شش تا نه ماه پس از جراحی ادامه داشته باشد. برای اطمینان از اینکه پای شما به درستی بهبود می یابد، باید برای ویزیت های از پیش برنامه ریزی شده پس از عمل جراحی، به پزشک خود مراجعه کنید.

چه زمانی باید در مورد هالوکس والگوس به پزشک مراجعه کنم؟

اگر هالوکس والگوس شما باعث درد یا اختلال در راه رفتن می شود، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. جراحی هالوکس والگوس می تواند به بیماران مبتلا به هالوکس والگوس دردناک کمک کند تا دوباره فعال شوند.

چگونه می توانم از بازگشت هالوکس والگوس ها پس از جراحی جلوگیری کنم؟

پس از جراحی هالوکس والگوس، می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از برگشت هالوکس والگوس انجام دهید. یکی از شایع ترین دلایل ایجاد هالوکس والگوس پوشیدن کفش های تنگ است. توجه داشته باشید که بازگشت به پوشیدن یک کفش خیلی تنگ، ممکن است باعث بازگشت هالوکس والگوس شود. بعلاوه، اگر علت ایجاد هالوکس والگوس در ابتدا یک نوع پای مسطح تر باشد، ارتز ممکن است برای جلوگیری از عود مفید باشد. اگر اکینوس (عضلات سفت ساق پا) علت هالوکس والگوس باشد، کشش ممکن است مفید باشد.

اگر برآمدگی های استخوانی و دردناکی به نام هالوکس والگوس دارید، ممکن است پزشک شما جراحی هالوکس والگوس را توصیه کند. اصلاح هالوکس والگوس ها با جراحی می تواند درد شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا عملکرد پا را دوباره به دست آورید. اکثر افرادی که جراحی هالوکس والگوس انجام می دهند به خوبی بهبود می یابند و می توانند فعالیت های معمول خود را در مدت شش تا ۱۲ هفته از سر بگیرند.