چه زمانی باید هالوکس والگوس را جراحی کرد؟

زمان جراحی هالوکس والگوس

جراحی هالوکس والگوس نباید خیلی زود یا خیلی دیر انجام شود. اگر هالوکس والگوس یک مشکل روزانه نیست، درمان دارویی توصیه می شود. در صورت درد شدید و تغییر شکل، جراحی برای محدود کردن خطر عوارض بعدی ضروری است. جراح موقعیت استخوان های ایجاد کننده بدشکلی (فالانکس اول و غیره) را اصلاح می کند. بعد از عمل محدودیت حرکتی وجود دارد و در برخی موارد شامل مرخصی از کار می شود.

هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس یک بیماری شایع پا است که با انحراف انگشت شست پا به سمت داخل پا تشخیص داده می شود. این انحراف با تغییر شکل مفصل متاتارسوفالانژیال همراه است. در این عارضه یک “بونیون” دردناک در کنار پا ظاهر می شود. علل هالوکس والگوس نامشخص است؛ اما عواملی از جمله، پوشیدن کفش نامناسب یا نوع خاصی از پا (صفحه کف پا و …) خطر ابتلا به هالوکس والگوس را افزایش می دهد. به همین دلیل است که پوشیدن کفش های هالوکس والگوس می تواند تغییر شکل را محدود کرده و درد را تسکین دهد.

عوارض هالوکس والگوس چیست؟

در صورت عدم درمان در بیماران، هالوکس والگوس می تواند منجر به عوارض زیادی شود:

• مشکل با کفش
  • خطر عفونت های پوستی پا
  • تکامل انگشت پنجه دوم
  • استئوآرتریت انگشت شست پا
  • وضعیت بدنی بد

چه زمانی عمل هالوکس والگوس انجام می شود؟

عمل هالوکس والگوس نه خیلی زود و نه خیلی دیر باید انجام شود. اگر تغییر شکل دردناک نیست و شما را ناتوان نمی کند، درمان محافظه کارانه ترجیح داده می شود (پوشیدن کفش های پهن و غیره). در صورت درد شدید یا عواقب راه رفتن، جراحی ضروری است. جراحی با استئوتومی (تکنیک کلاسیک یا جراحی مینی تهاجمی)، تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

جراحی هالوکس والگوس شامل چه مواردی می شود؟

جراحی هالوکس والگوس با استئوتومی انجام می شود. در طول جراحی، جراح اولین متاتارس و فالانکس شست پا را برش می دهد. سپس این روش جراحی به او اجازه می‌دهد تا تراز استخوان را اصلاح کند. تثبیت با یک باند جامد یا پیچ انجام می شود. برای انجام این روش جراحی به نام “استئوتومی”، تکنیک های مختلفی امکان پذیر است:

• جراحی کم تهاجمی (یا جراحی تهاجمی از راه پوست) با برش های کوچک و کنترل رادیوگرافیک انجام می شود. این تکنیک اخیر، بعد از عمل محدودیت ایجاد می کند.
  • استئوتومی به صورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. عمل جراحی حدود 30 دقیقه طول می کشد. بهبود راه رفتن طبیعی چندین هفته (معمولاً 8 تا 12 هفته) طول می کشد. به همین دلیل است که عواقب جراحی هالوکس والگوس معمولاً به مرخصی شش هفته ای از محل کار نیاز دارد (به استثنای کار در خانه).

پیگیری بعد از عمل هالوکس والگوس نیازمند موارد زیر است:

• استفاده از بانداژ دائمی به مدت ده روز
  • مسکن برای تسکین درد
  • بالا بردن پا برای محدود کردن
  • جلسات کوتاه پیاده روی با کفش های ارتوپدی
  • تمرینات خود توانبخشی (حرکات انگشتان پا و جلوی پا).

سن مناسب برای عمل هالوکس والگوس چه سنی است؟

جراحی هالوکس والگوس به طور متوسط در حدود سن پنجاه سالگی در کلینیک یا بیمارستان انجام می شود. مشاوره اولیه با یک متخصص بهداشت ضروری است.

اقدامات پیشگیرانه برای اجتناب از جراحی چیست؟

از اولین علائم هالوکس والگوس، اتخاذ اقدامات پیشگیرانه است که می تواند تکامل را به تاخیر بیاندازد یا حتی از جراحی برای بیماران جلوگیری کند؛ بنابراین کفش های پاشنه بلند خود را فراموش کنید زیرا این نوع کفش ها انگشتان پا را فشرده می کند و باعث تغییر شکل پا می شود. کفش های تخت با حجم زیاد در جلوی پا را ترجیح دهید. انگشتان پا باید بتوانند در کفش باز شوند. التهاب پوست و پینه های ناشی از هالوکس والگوس را با یک درمان موضعی درمان کنید. از ارتز در کفش های خود استفاده کنید. ارتزهای هالوکس والگوس از قوس پا حمایت می کنند و فشار زیر انگشت شست پا را کاهش می دهند. پاهای خود را به گونه ای عضلانی کنید که انحراف مفصل متاتارسوفالانژیال را مهار کند.