آیا می توانید بر روی شکستگی مویی مچ پا راه بروید؟

شکستگی مویی مچ پا

شکستگی‌های مویی مچ پا با استرس بیشتر بدتر می‌شوند.

چیزی به نام شکستگی جزئی استخوان وجود ندارد و زمانی که این اتفاق برای مچ پای شما می افتد، می‌تواند توانایی راه رفتن، دویدن، رانندگی یا دور زدن شما را به طور جدی محدود کند. شکستگی مویی قوزک مچ پا یک آسیب بزرگ با نامی کوچک است که برای بهبودی باید توسط پزشک یا جراح ارتوپد درمان شود. این آسیب به خودی خود درمان نمی شود و در صورت عدم درمان، می تواند به شکستگی استخوان بزرگتر، درد مزمن، آسیب غضروف، آرتریت یا ناتوانی دائمی تبدیل شود که محدود کننده حرکات است. اگر مشکوک به شکستگی مویی در مچ پا هستید یا به شکل دیگری درد دارید، فشار اضافی بر مچ پا وارد نکنید و با فوق تخصص مچ پا دکتر بابک اتوکش تماس بگیرید.

شکستگی مویی مچ پا چیست؟

شکستگی مویی یا استرسی در مچ پا یک ترک یا کبودی کوچک در استخوان‌هایی است که مفصل مچ پای شما را تشکیل می‌دهند. به طور معمول، شکستگی های مویی مچ پا در انتهای استخوان های ساق پای شما و جایی که مفصل مچ پا تشکیل می شود، رخ می دهد. انتهای استخوان ساق پا به عنوان مالئول داخلی استخوان درشت نی یا مالئول جانبی نازک نی شناخته می شود. اگر هر دو استخوان آسیب دیده باشند، ممکن است دچار شکستگی مچ پا با خط مویی شده باشید.

چه چیزی باعث شکستگی مویی مچ پا می شود؟

فعالیت‌هایی که شامل استرس مکرر روی پا و مچ پا هستند، اغلب منجر به شکستگی‌های مچ پا می شوند. شکستگی مویی مچ پا اغلب در اثر دویدن، پریدن، استفاده بیش از حد، بیماری، لغزش و افتادن یا تصادف می شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر شکستگی مویی مچ پا هستند؟

ورزشکاران و افرادی که تمام روز روی پاهای خود کار می کنند مستعد ابتلا به شکستگی های مویی هستند. فعالیت‌هایی که ممکن است منجر به شکستگی شوند عبارتند از: رقص، دوومیدانی، بیس‌بال، فوتبال، بسکتبال، تنیس و ژیمناستیک و… . افراد دیگری که در معرض خطر بیشتری برای ایجاد شکستگی استخوان مچ پا قرار دارند، افرادی هستند که مشکللاتی مانند قوس‌های بلند یا سفت، یک بیماری استخوانی مانند پوکی استخوان و یا شکستگی های مویی قدیمی دارند. برخی عوامل خارجی نیز ممکن است خطر شکستگی مچ پا را افزایش دهند، از جمله این عوامل می توان به مصرف برخی داروها، تجهیزات ورزشی نامناسب، تغییر سطوح بازی یا کمبود مواد مغذی مانند ویتامین D اشاره کرد.

آیا می توان با وجود شکستگی مویی مچ پا راه رفت؟

خیر. متأسفانه، بسیاری از افراد در حالی که دچار شکستگی های مویی مچ پا هستند، به روال عادی خود ادامه می دهند، زیرا نمی توانند آسیب را احساس کنند. ممکن است یک شکستگی کوچک در ابتدا آسیبی نبیند، یا شاید درد به اندازه ای نباشد که شما را وادار کند که فوراً به پزشک مراجعه کنید. برای بهبودی مناسب، شکستگی استخوان، باید از استرس دور بمانید و راه رفتن روی مچ پا با شکستگی مویی، می تواند منجر به پیچیده تر شدن درمان شکستگی شود و شکستگی را بزرگتر کند که برای بهبودی به درمان های فشرده تری نیاز است.

علائم شکستگی مویی مچ پا چیست؟

این نوع آسیب می تواند دردناک باشد، حتی اگر بلافاصله آن را احساس نکنید. گاهی اوقات، درد ناشی از شکستگی مویی مچ پا به مرور زمان ایجاد می شود. علائم شکستگی مویی مچ پا عبارتند از:

• درد مبهم
  • حساسیت به لمس
  • کبودی

شکستگی های مویی مچ پا چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص شکستگی مویی مچ پا اغلب با معاینه فیزیکی توسط پزشک ارتوپد آغاز می شود. پزشک ناحیه آسیب دیده را بررسی می کند و به احتمال زیاد، فشار ملایمی برای مشاهده اثر اعمال می کند. پزشک ممکن است ام آر آی، اسکن استخوان یا اشعه ایکس را برای درک بهتر میزان آسیب شما تجویز کند.

آیا هنگام شکستگی مویی قوزک پا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بله. درمان شکستگی مویی مچ پا اغلب با RICE که شامل استراحت، استفاده از کمپرس یخ، فشرده سازی و قرار دادن پا بالاتر از سطح بدن شروع می شود. ممکن است به شما توصیه شود که از داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کنید. عصا یا گچ گرفتن نیز ممکن است برای اطمینان از بهبود مناسب استخوان لازم باشد. اگر شکستگی مویی به شکستگی بزرگتر تبدیل شود، ممکن است جراحی برای برداشتن آسیب و تنظیم مجدد استخوان لازم باشد. یک فوق تخصص مچ پا به شما کمک می کند تا از درد خود خلاص شوید و تحرک خود را افزایش دهید. اگر مشکوک به شکستگی مویی مچ پا هستید یا درد مچ پا یا پا را تجربه می کنید، اجازه ندهید وضعیت بدتر شود. با ما به صورت آنلاین تماس بگیرید.