هالوکس ریجیدوس (آرتروز شست پا) چیست؟

هالوکس ریجیدوس

هالوکس ریجیدوس یا آرتروز شست پا یک حالت التهابی و تخریبی در مفصل شست پا است که معمولاً به دلیل فشار و تغییر موقعیت استخوان‌ها و بافت‌های انگشت شست پا بوجود می‌آید. از جمله بارز‌ترین نشانه‌های این عارضه می‌توان به درد و التهاب اشاره کرد که معمولاً به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، عوامل ژنتیکی، افزایش سن، استفاده بیش از حد از پا‌ها و افزایش وزن ایجاد می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه تشخیص و درمان هالوکس ریجیدوس با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

منظور از هالوکس ریجیدوس

هالوکس ریجیدوس به معنای سفت شدن مفصل انگشت اول یا شست پا و کاهش دامنه حرکتی در این مفصل است. این وضعیت نوعی از آرتروز است که در آن غضروف مفصلی در اثر برخی عوامل تخریب شده و ممکن است منجر به ایجاد توده‌ای استخوانی به نام اسپور در اطراف مفصل شود.این عارضه معمولاً تدریجی بوده و در طول زمان موجب کاهش حرکت مفصل و در نتیجه بروز مشکلاتی در انجام فعالیت‌های روزانه می‌گردد. علت اصلی این عارضه به تخریب طبیعی غضروف مفصلی در اثر پیری، تغییرات استراکچرالی در مفصل، وارد شدن ضربه مکرر به مفصل، فعالیت‌های ورزشی و حرفه‌ای و تریبی از این عوامل مربوط می‌شود. روش‌های درمانی این مشکل در مراحل اولیه شامل تغییر کفش، استفاده از کفی مناسب، تزریق موضعی، فیزیوتراپی و دارو می‌شود و در موارد شدید‌تر عمل جراحی صورت می‌گیرد.

نشانه‌های هالوکس ریجیدوس

نشانه‌های هالوکس ریجیدوس معمولاً به تدریج و در طول زمان ظاهر می‌شود و با گذشت زمان افزایش می‌یابد. برخی از آشکار‌ترین نشانه‌های این عارضه به شرح زیر است:
داشتن احساس درد در هنگام فشار دادن یا قرار دادن وزن بر روی مفصل انگشت شست پا به خصوص هنگام پیاده روی
محدودیت حرکتی در انجام حرکت‌های طبیعی از جمله خم شدن و جا به جایی
در مراحل پیشرفته هالوکس ریجیدوس، انگشت اول پا می‌تواند به سمت دیگر انگشت‌ها خم شود و شکل برجسته‌ای به خود بگیرد.
احساس درد در مفصل انگشت اول پا و نواحی اطراف آن به خصوص هنگام پوشیدن کفش
تورم و التهاب در ناحیه مفصل شست پا
تمامی این نشانه‌ها در افراد مختلف ممکن است شدید یا خفیف و حتی به صورت ترکیبی باشد که تشخیص و درمان آن‌ها بر عهده پزشک متخصص می‌باشد.

نحوه تشخیص هالوکس ریجیدوس

برخی از روش‌هایی که پزشک متخصص برای تشخیص این عارضه بکار می‌گیرد، به شرح زیر است:
ابتدا پزشک متخصص به بررسی انگشت اول پا و مفصل‌های مرتبط می‌پردازد و تغییر شکل و موقعیت آن‌ها را مشاهده می‌کند.
سپس پزشک به بررسی نشانه‌ها و علائم هالوکس ریجیدوس پرداخته و سؤال‌هایی در مورد درد، تورم و سوابق پزشکی بیمار از او می‌پرسد.
در مواردی که برای تشخیص دقیق‌تر نیاز به انجام تصویربرداری باشد، پزشک از بیمار می‌خواهد که تست‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و‌ام آر آی انجام دهد.
انجام آزمایش‌های جسمانی و تست‌های خاصی که تأثیر هالوکس ریجیدوس بر حرکت و قدرت عضلات پا را مشخص می‌کند.
اگر به نشانه‌ها و علائم هالوکس ریجیدوس مشکوک هستید، بهتر است به متخصص ارتوپد مراجعه کنید و با انجام معاینات دقیق، تشخیص صحیح و درمان مناسب بهبود یابید.

درمان هالوکس ریجیدوس

روش‌های درمانی که برای این بیماری استفاده می‌شود به شدت علائم و تأثیر آن‌ها بر کیفیت زندگی افراد بستگی دارد و به طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته روش‌های غیر جراحی و جراحی تقسیم کرد:
درمان‌های غیر جراحی هالوکس ریجیدوس شامل استفاده از کفش مناسب که قسمت انگشتان آن پهن باشد، کفی طبی مناسب که انگشتان را در موقعیت مناسبی قرار دهد، انجام تمرینات تقویتی عضلات پا، تغییر در الگوی راه رفتن و مصرف دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی می‌شود. اما در مواردی که علائم این عارضه بسیار شدید و آزار دهنده است و درمان‌های غیر جراحی فایده‌ای ندارد، پزشک برای تصحیح موقعیت استخوان‌ها و تنظیم مجدد بافت‌ها، عمل جراحی انجام می‌دهد.

اگر علاوخ بر این بیماری به دنبال کسب اطلاعات در مورد هالوکس والگوس هم هستین با ما همراه باشید.