تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

دلایل درد پاشنه پا

دلایل درد پاشنه پا

برخی بیماران به دلیل احساس درد در پاشنه پا به دکتر بابک اتوکش (فوق تخصص مچ پا) مراجعه می کنند و می خواهند بدانند علت اصلی درد در پاشنه پا چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است تا پایان مقاله ما را همراهی کنید. به طور کلی در قدم پای انسان 26 استخوان وجود دارد که استخوان پاشنه بزرگترین استخوان است و به منظور ایجاد یک تکیه گاه محکم برای وزن بدن طراحی شده است. این استخوان در هنگام دویدن یا راه رفتن، ضربه را جذب کرده و به ما در برداشتن گام های بعدی کمک می کند.

علت های اصلی درد پاشنه پا

درد پاشنه پا یکی از درد های متداول محسوب می شود و افراد مبتلا به آن معمولا درد را در زیر پاشنه یا جایی که تاندون آشیل به استخوان پاشنه متصل می شود حس می کنند. این درد معمولا خفیف است، خود به خود برطرف می شود و سلامت انسان را تهدید نمی کند اما در برخی موارد به دلایل مختلفی که در این بخش از مقاله به آن ها می پردازیم، درد مزمن می شود و باقی می ماند که در این حالت بیمار باید سریعا به متخصص مراجعه کند.

فاسیا پلانتار

این عارضه یکی از شایع‌ترین علل درد پاشنه پاست. یک بافت ضخیم و لیفی است که از پاشنه تا انتهای انگشتان پا امتداد دارد و در نتیجه تنش یا التهاب این بافت، درد پاشنه پا ایجاد می‌شود.

تنش عضلات ساق پا و پا

تنش و ضعف عضلات ساق پا و پا می‌تواند باعث تغییر در توزیع وزن بدن و افزایش فشار بر پاشنه شود که در نتیجه منجر به درد پاشنه پا می‌شود.

اسپور پاشنه یا استئوفیت

این یک رشد استخوانی است که به شکل اسپیکولا در قسمت پنجم پاشنه شکل می‌گیرد و درد و ناراحتی ایجاد می‌کند.

واریس

تورم و واریس در عروق پا می‌تواند باعث درد پاشنه شود.

شکستگی استخوان پاشنه

شکستگی در استخوان پاشنه نیز می‌تواند درد و ناراحتی ایجاد کند.

بورسیت پاشنه

بورس ها کیسه هایی فیبری پر از مایع هستند که ممکن است در اثر فرود آمدن شدید روی پاشنه پا و فشار ناشی از کفش، دچار التهاب شوند. پس از التهاب یا بورسیت، درد به طور معمول در عمق پاشنه حس می شود و در طول روز ممکن است افزایش یابد.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال نوعی بیماری عصبی است که در آن، عصب بزرگی که در پشت پا قرار دارد منقبض می شود. درد این سندرم به صورت سوزش در پاشنه پا احساس می شود و با بی حسی و سوزن سوزن شدن در پایین پا و نزدیک انگشتان همراه است و در هنگام شب افزایش می بابد.

خار پاشنه

فاسیا یک باند پهن در کف پا است که از پاشنه تا انگشتان پا کشیده شده است. زمانی که یک فشار نامتوازن و نامناسب به پا وارد می شود، غشاء کف پا را دچار کشش بیش از حد کرده، موجب التهاب قسمت کف پاشنه می شود و کلسیم در آن رسوب می کند. پوشیدن کفش های غیر استاندارد و پاشنه بلند در طولانی مدت، علت اصلی خار پاشنه است که با درد در هر زمان از طول روز همراه است.

تاندونیت آشیل

تاندون آشیل، تاندونی بزرگ است که ساق پا را به پاشنه پا متصل می کند و ممکن است در اثر استفاده و فشار بیش از حد دچار التهاب شود. التهاب این تاندون با درد شدید یا سوزاننده در تاندون، تورم خفیف در اطراف آن و احساس سفتی صبحگاهی در پاشنه و ساق پا همراه است.

برجستگی پاشنه پا

برجستگی پاشنه پا معمولا در نوجوانانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند اتفاق می افتد. در این گروه سنی، استخوان پاشنه پا به طور کامل بالغ نشده و بیش از حد ساییده می شود و این ساییدگی بیش از حد می تواند منجر به شکل گیری استخوانی اضافه گردد. این برجستگی پاشنه پا معمولا ناشی از داشتن پاهای صاف است و در خانم ها می تواند در اثر پوشیدن کفش های پاشنه بلند ایجاد شود.

جمع بندی

درد پاشنه پا دلایل مختلفی از جمله بورسیت پاشنه، سندرم تونل تارسال، خار پاشنه، تاندونیت آشیل، برجستگی پاشنه پا و… دارد و تشخیص علت اصلی آن بر عهده پزشک متخصص است. پزشک برای تشخیص علت درد پاشنه پا معاینات فیزیکی انجام می دهد، سوالاتی در مورد زندگی روزمره و فعالیت هایی که بیمار انجام می دهد، می پرسد و از بیمار می خواهد آزمایش خون و تصویر برداری انجام دهد. برخی از این درد ها خفیف بوده و با استراحت در منزل، مصرف دارو و فیزیوتراپی رفع می شود؛ اما برخی دیگر، مزمن است و نیاز به روش های درمانی جدی تری دارد؛ بنابراین توصیه می شود در صورت احساس درد به متخصص مراجعه کنید و از عوارض بعدی بیماری بکاهید.

میزان رضایت از مقاله
دسته بندی : مقالات ارتوپدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *