تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

علت سوزش کف پا چیست؟

سوزش کف پا

سوزش کف پا یکی از شایع ترین مشکلات افراد بالای 50 سال است که معمولا علت های مختلف و پنهانی دارد. احساس سوزش در کف پا ممکن است ملایم یا شدید و متناوب یا ممتد باشد و با علائم دیگری مانند احساس داغی، سوزن سوزن شدن، خواب رفتگی، بی حسی و تیر کشیدن همراه شود. سوزش کف پا معمولا شب ها افزایش می یابد و زنگ خطر یک بیماری جدی تر است که برای درمان ان باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله از دکتر بابک اتوکش قصد داریم به علل سوزش کف پا بپردازیم. با ما همراه باشید.

سوزش کف پا چه دلیلی دارد؟

سوزش کف پا دلایل مختلفی دارد و تشخیص علت آن به منظور درمان درست، از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از این سوزش ها به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، مصرف زیاد الکل، کمبود مواد غذایی و ویتامین ها، بیماری تونل تارسال، کم کاری تیروئید و… اتفاق می افتد که در این بخش به هر کدام از این دلایل به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

کفش نامناسب

پوشیدن کفش غیر طبی و نامناسب یکی از دلایل سوزش کف پا است که برای رفع آن می توانید کفش با کفی مناسب تهیه کنید یا از مراکزی که کفش مناسب با کف پای شما را می سازند، درخواست کنید تا از پای شما اسکن گرفته و با توجه به وزن، سایز و میزان فشار به کف پا، کفش را تولید کند.

مصرف زیاد الکل

مصرف بیش از اندازه الکل می تواند منجر به نوعی نقص عصبی به نام نوروپاتی الکلی شود که علاوه بر گسترش احساس سوزش پا، باعث ضعف عضله، گرفتگی عضله، اختلال در عملکرد روده و ادرار، سرگیجه و… نیز می شود.

کمبود مواد غذایی و ویتامین ها

در گذشته سوزش کف پای ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد غذایی رواج بیشتری داشت. امروزه نیز این مشکلات در برخی مناطقی که فقر و گرسنگی وجود دارد، دیده می شود. کمبود ویتامین B12، B6 و B9، به خصوص در سالمندان باعث ایجاد آسیب های عصبی، سوزش کف پا و مشکلات عضلانی می شود. همچنین آنمی، کم خونی یا کمبود گلبول قرمز سالم نیز ممکن است در اثر کمبود ویتامین B ایجاد شود.

بیماری تونل تارسال

هنگامی که عصب بزرگ پشت پا در اثر وارد شدن فشار منقبض شود، سندرم تونل تارسال که نوعی بیماری عصبی است رخ می دهد. درد این بیماری به صورت سوزش در پاشنه پا احساس می شود و با بی حسی و سوزن سوزن شدن در پایین پا و نزدیک انگشتان همراه است و در هنگام شب این سوزش افزایش می یابد.

کم کاری تیروئید

غده تیروئید وظیفه هماهنگ سازی هورمون های بدن را بر عهده دارد. در بدن برخی افراد این غده درست کار نمی کند به طوریکه گاهی کم کار یا پر کار است. تیروئید کم کار با تغییر تعادل هورمون ها، باعث ایجاد تورم در بدن و فشار بر عصب های بدن می شود. تیروئید کم کار همچنین باعث سوزش کف پا، افزایش وزن، خشکی پوست و خستگی مفرط نیز می گردد؛ بنابراین در صورتیکه دچار افزایش وزن ناگهانی شدید و یا دیگر علائمی که گفته شد را دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

روش های درمان سوزش کف پا

به نقل از دکتر بابک اتوکش؛ درمان سوزش کف پا به عوامل مختلفی مانند علائم، علت، شدت و مدت زمان سوزش بستگی دارد. اما در کل، تعدادی راهکار و روش عمومی برای کمک به درمان سوزش کف پا وجود دارد:

  1. استراحت: استفاده از قدمهای خسته و متعبد را کاهش دهید. فرصت‌هایی برای استراحت و پا به پا کشیدن از زمین نرم می‌تواند به بهبود کمک کند.
  2. یخ‌زدایی: قرار دادن یخ بسته در یک دستمال نازک و قرار دادن آن در نقطه دردناک کف پا به مدت 15-20 دقیقه می‌تواند التهاب و سوزش را کاهش دهد.
  3. استفاده از پاپوش مناسب: استفاده از پاپوش مناسب با ضریب کمپرسیون معقول و پشتیبانی از کف پا می‌تواند به کاهش فشار و تنش کف پا کمک کند.
  4. تغییرات در رفتارهای روزانه: اطمینان حاصل کنید که روش‌های راه رفتن، ایستادن و نشستنتان به نحوی باشد که کف پاها به درستی حمایت شوند و فشارهای اضافی روی آنها نیافتد.
  5. فیزیوتراپی: اگر سوزش کف پا شما شدید باشد، ممکن است نیاز به جلسات فیزیوتراپی داشته باشید تا عضلات و بافتهای اطراف کف پا تقویت شوند.
  6. استفاده از وسایل کمکی: استفاده از زیره‌های ژل یا پدهای کف پا مخصوص می‌تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.
  7. داروها: در موارد شدید‌تر سوزش کف پا، پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا تزریق‌های استروئیدی تجویز کند.
  8. تمرینات تقویتی: تعدادی تمرین تقویتی و اصلاحی برای تقویت عضلات کف پا و پشت ساق پا ممکن است به درمان و پیشگیری از سوزش کف پا کمک کنند.

جمع بندی

احساس سوزش در کف پا، احساسی است که ممکن است هر فردی آن را تجربه کند. این سوزش دلایل مختلفی دارد و گاهی خبر از بیماری نهفته ای می دهد که حتما باید پیگیری شود. علاوه بر عواملی مانند پوشیدن کفش نا مناسب، مصرف زیاد الکل، کمبود مواد غذایی و ویتامین ها، سندرم تونل تارسال و کم کاری تیروئید که در این مقاله به آن ها پرداخیتم، عوامل دیگری از جمله قرار گرفتن در معرض سموم، دیابت، نوروپاتی حسی فیبر کوچک، بیماری شارکوماری توث، سندرم درد منطقه ای پیچیده، ارتیروملالژیا و… نیز باعث سوزش کف پا می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : مقالات ارتوپدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *