تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

آشنایی با جراحی شکستگی پاشنه پا

جراحی شکستگی پاشنه پا

پاشنه پا همان استخوان پاشنه پا است. این استخوان معمولا به دلیل تصادف رانندگی یا سقوط از ارتفاع ممکن است دچار شکستگی شود و برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد. هدف از انجام جراحی شکستگی پاشنه پا، بازگرداندن شکل استخوان به حالت طبیعی است و ترمیم تراز آن، بهترین راه برای به حداقل رساندن درد و بهبود عملکرد بیماران محسوب می‌شود.

تشخیص شکستگی پاشنه پا توسط متخصص

برای تشخیص شکستگی پاشنه پا، جراح و متخصص ارتوپد پا و پاشنه پای بیمار را به صورت فیزیکی معاینه می‌کند و از بیمار می‌خواهد برای اطمینان از تشخیص، عکسبرداری استاندارد پا و مچ پا انجام دهد. این عکسبرداری استاندارد نوع و میزان شکستگی پاشنه پا را به صورت دقیق نشان می‌دهد و پزشک با استفاه از آن روش‌های درمانی مورد نیاز را تعیین می‌کند.

بیشتر بدانید: دلایل درد پاشنه پا

جراحی شکستگی پاشنه پا

جراحی شکستگی پاشنه تنها زمانی انجام می‌شود که، شکل پاشنه پا دچار تغییر بسیار زیادی شده باشد. در غیر این صورت نیازی به انجام جراحی نیست و روش‌های غیر جراحی برای درمان کافی است. عمل جراحی پاشنه، معمولا به دلیل تورم این ناحیه و مصرف دارو‌های سرکوبگر ایمنی یا استروئید‌ها به تاخیر می‌افتد و درست زمانی که پوست محل مورد نظر در قسمت جانبی پاشنه پا چروک می‌شود و تورم کاهش می‌یابد، جراحی انجام می‌شود. پس از جراحی، بیماران مبتلا به دیابت، بیمارانی که جریان خون ضعیفی دارند و افراد مسن ممکن است دچار عفونت و کاهش سرعت بهبودی زخم و مشکلاتی در توانبخشی شوند. بیماران سیگاری نیز باید پیش از انجام عمل جراحی و برنامه‌های درمانی، سیگار را ترک کنند تا شکستگی و زخم‌ها به خوبی ترمیم شود.

روش‌های جراحی شکستگی پاشنه پا

جراحی شکستگی پاشنه پا روش‌های مختلفی دارد و این روش‌ها برای هر بیمار با توجه به وضعیت او و نظر پزشک درمانگر تعیین می‌شود. رایج‌ترین روش‌های جراحی شکستگی پاشنه پا به شرح زیر است:

 جراحی باز

جراحی باز، متداول‌ترین تکنیک جراحی است که جراحان برای درمان شکستگی پاشنه پا در نظر می‌گیرند. در این روش، جراح یک برش روی پاشنه پا ایجاد می‌کند و به وسیله آن، قطعات شکسته شده استخوان را در کنار یکدیگر قرار داده و با استفاده از یک صفحه و پیچ، قطعات استخوان را در جای مناسب خود نگه می‌دارد.

جراحی بسته

در این روش، متخصص چند برش کوچک در ناحیه پاشنه پا و اطراف آن ایجاد می‌کند و با استفاده از اشعه ایکس، قطعات استخوان را در کنار یکدیگر قرار داده و مجددا تنظیم می‌کند. سپس برای حفظ موقعیت استخوان‌ها، جراح پیچ‌هایی را روی پوست قرار داده و استخوان‌ها را محکم می‌کند. اندازه، محل برش، نوع پیچ‌ها و صفحات در این روش با توجه به کیفیت پوست و نظر پزشک تعیین می‌شود.

اقدامات قبل و بعد از جراحی شکستگی پاشنه پا

پیش از انجام جراحی شکستگی پاشنه پا، بیمار در بیمارستان بستری می‌شود و تزریقات موضعی برای کنترل درد او طبق نظر کادر درمان صورت می‌گیرد. این تزریقات موضعی همچنین می‌تواند 12 تا 24 ساعت پس از عمل جراحی نیز ادامه داشته باشد. هنگام جراحی، متخصص برای کاهش جریان خون و اطمینان از تجسم مناسب ساختار‌های حیاتی که در طول جراحی محافظت می‌شوند، از یک تورنیکت استفاده می‌کند. پس از عمل جراحی، بیمار با دستور پزشک مرخص شده یا چند روزی در بیمارستان تحت نظر قرار می‌گیرد.

مدت زمان بهبودی پس از جراحی شکستگی پاشنه پا

مدت زمان بهبودی پس از جراحی شکستگی پاشنه پا تقریبا طولانی است و حدود 6 تا 8 هفته طول می‌کشد. در طول این مدت، پای عمل شده در آتل یا گچ قرار می‌گیرد و بیمار باید استراحت کامل داشته باشد. استراحت در این مدت به معنای عدم قرار دادن وزن بر روی پا و کاهش دامنه حرکتی آن می‌باشد.

لازم به ذکر است که، احتمال ابتلا به آرتریت در افرادی که دچار شکستگی‌های ناهنجار در ناحیه پاشنه پا شده‌اند و عمل جراحی بر روی آن‌ها صورت گرفته، افزایش می‌یابد و به جراحی‌های بیشتری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: بورسیت پاشنه پا چیست؟

خطرات و عوارض جراحی شکستگی پاشنه پا

تمامی جراحی‌ها با عوارض احتمالی از جمله خطرات مرتبط با بیهوشی، عفونت، لخته شدن خون یا خونریزی و آسیب دیدگی اعصاب و عروق همراه است و جراحی شکستگی پاشنه پا نیز از این قائده مستثنی نیست. شایع‌ترین عوارض این جراحی شامل زخم‌های پوستی، عفونت‌های عمیق و کشش اعصاب می‌شود که هرکدام نیاز به مراقبت‌های به خصوصی دارد.

منبع

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : مقالات ارتوپدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *